Když se řekne italská dýmka, tak se každému dýmkaři na tato slova vybaví ladnost tvarů, kvalitní briar, jemně mořené dřevo, elegance a vkus. Přesně takové jsou i italské dýmky značky Mastro de Paja. Tyto dýmky snadno rozeznáme od ostatních dýmkařských značek podle stříbrného slunce na černém náustku. Není třeba dodávat, že ladné tvary, dokonalé dřevo i originální stříbrné zdobení činí každou dýmku z dílny Mastro de Paja opravdovým unikátem.
Vznik firmy Mastro de Paja jedním z nejpodivnějších příběhů v dýmkařské historii. Mastro de Paja vzniklo jako jakési konsorcium vášnivých „přátel dýmek“, kteří se sdružovali kolem osoby Terenzia Cecchiniho. Tito přátelé dýmek si dali nemalý cíl. Totiž zvýšit prestiž italských dýmek, které v 60. letech 20. století neustále ztrácely svoji pozici na úkor ručně dělaných dýmek z Dánska. Všichni tito přátelé dýmek byli vážení obchodníci, úspěšní ve svých oborech. Žádný však neměl zkušenosti s vlastní výrobou dýmek. Tito přátelé italských dýmek si zvolili za prezidenta Terenzia Cecchiniho a našli mu vhodného dýmkařského experta, kterým nebyl nikdo jiný než Giancarlo Guidi.
V té době byl Guidi úplně neznámý student designu a pro své potěšení si vyráběl dýmky. A protože po studiích nemohl najít ve svém oboru práci, tak se rozhodl vrhnout svůj talent právě do výroby dýmek. Cecchini byl odpovědný za management a Guidi za výrobu. Roku 1972 vznikla dílna v Pesaru a výroba dýmek začala. Od té chvíle bude Mastro de Paja základnou prvotřídního italského dýmkařství. Dnes ji nazýváme pesarskou dýmkařskou školou. Pesaro, potažmo Mastro de Paja dalo vzniknout výborným dýmkám jako Il Ceppo, Ser Jacopo, Don Carlos, Rinaldo nebo L´Anatra. A Giancarlo Guidi se stal pěstounem pro všechny začínající dýmkaře.
Guidi se vrhl na výrobu dýmek s velkým zápalem. Experimentoval s tvary, pracoval na permanentním zdokonalení tvarů a dýmek. Pracoval u něj Bruno Sordini (nyní Don Carlos) i bratři ze Sicílie Elio a Guido Rinaldo. Guidi hledal vhodného distributora pro mladou a vznikající značku dýmek a tak oslovil rodinou firmu Lubinski. Od roku 1976 tedy firma Lubinski distribuovala značku Mastro de Paja. Dýmky značky Mastro de Paja se neustále zdokonalovaly a jejich popularita rostla den ode dne. Brzy se dýmky se znamením slunce staly důležitou součástí portfolia obchodní firmy Lubinski. Oboustranná spolupráce Guidiho a Lubinského trvala čtyři roky. Po čtyřletém období vedl Guidi firmu Mastro de Paja svojí vlastní cestou.
Ačkoli se značce Mastro de Paja podařilo prosadit i v mezinárodním měřítku a stávala se uznávanou mezi dýmkaři nejen v Itálii, firma nevykazovala tak rychlý zisk, které si konsorcium přálo. Od roku 1980 začaly ve firmě neshody mezi Cecchinim a Guidim ohledně dalšího směřování celé firmy. Guidi chtěl své místo na slunci vydobýt pomocí tvrdé a poctivé práce, jehož výsledkem budou vysoce kvalitní dýmky. Nechtěl vyrábět průmyslově, pouze pro rychlý výdělek a profit, jak tomu chtěl Cecchini. Konsorcium neboli přátelé dýmek se nepostavili dostatečně za Guidiho, protože byli znechuceni malým profitem, který z výroby dýmek až dosud měli.
Mezi tím se Guidi svou tvrdou prací a uměním prosadil mezi dýmkaři v celé Evropě a jeho dýmky se staly velmi žádaným artiklem. A tak založil roku 1982 svou vlastní výrobu dýmek pod názvem Ser Jacopo dalla Gemma. Guidiho základním mottem je latinská fráze: „Per Aspera ad Astra“ , které najdeme vyraženo na každé dýmce Ser Jacopo. Tento latinský termín bychom mohli volně přeložit jako „Skrz usilovnou práci až ke hvězdám(úspěchu)“. A přesně to vystihuje postoj Guidiho ve vztahu k jeho vlastnoručně vyrobeným dýmkám. Mít dobrý pocit z dobře a kvalitně odvedené práce. Výrobců dýmek je mnoho, ale opravdových dýmkařských mistrů je zoufale málo. A Guidi je opravdový dýmkařský mistr, který nepochybně pozvedl úroveň italského dýmkařství.
Ale vraťme se zpět k firmě Mastro de Paja.
Koncem roku 1983 se přátelé dýmek stáhli a zůstal pouze Terenzio Cecchini jako jediný majitel Mastro de Paja hledající pomoc pro topící se firmu. Našel mladého talentovaného muže jménem Alberto Montini. Montini začal vést firmu Mastro de Paja od roku 1985 a s ním nastupuje do firmy nový svěží vítr a nová éra pro dýmky Mastro de Paja.
Nejprve Montini uklidnil situaci ve firmě, naklonil si zkušené dýmkaře a zaměřil se na kvalitu dýmek. Už neměla přednost kvantita, ale především kvalita. A tak se snažil navázat na to, co bylo přerušeno odchodem Guidiho a Sordiniho. Montini nastolil řád, ale také každému ve firmě dal pocítit, že je jeho rodina, za kterou pevně stojí. Montini také znovu vybudoval dobré jméno dýmek Mastro de Paja po celé Evropě. Cecchini se po určité době stáhl do ústraní a Montini se od roku 1995 stal jediným majitelem firmy Mastro de Paja. Dnes se po Montinim jmenuje druhá řada dýmek z dílny Mastro de Paja. V současnosti najdeme dýmky Mastro de Paja nejen v USA, ale prakticky ve všech zemích Evropy, včetně České republiky. Oblíbené jsou tyto italské dýmky i v Japonsku. Montini je především dobrý obchodník. Rozšířil také portfolio nabízených věcí o kuřácké příslušenství, stojánky, humidory či dýmkařské skříně.
Dýmky Mastro de Paja vychází ze školy, kterou nastavil Giancarlo Guidi. Dýmky Mastro de Paja mají neoklasický nádech ovlivněný pesarskou dýmkařskou školou. Ručně dělané originály mají z osmdesáti procent korsický briar, ale některé kousky jsou vyrobeny z briaru z Kalábrie a Toskánska. Dýmky Mastro de Paja jsou označeny velkým stříbrným sluncem na náustku. Nejlepší modely mají až tři stříbrná slunce na náustku. Nejlepší dýmky se prodávají pod názvy Unique či Fiammata.
Nutno říci, že největší slávy dosáhla firma Mastro de Paja pod vedením Giancarla Guidiho. Ale i dnes nabízí kvalitní dýmky za přiměřenou cenu. Každopádně jsou to dýmky vyrobené v oblasti města Pesaro, a tam se rodí nejeden dýmkařský mistr.
Dýmky Mastro de Paja jsou chráněny slunečním znamením a slunce potřebuje nejeden pravověrný dýmkař. A italští přátelé dýmek? Ti jsou také nadmíru spokojeni. Italské dýmkařství hrdě bojuje s dýmkařstvím dánským. A které je to lepší?
Text: Michaela Koláčková
Foto: Rostislav Čuřík
Vznik firmy Mastro de Paja jedním z nejpodivnějších příběhů v dýmkařské historii. Mastro de Paja vzniklo jako jakési konsorcium vášnivých „přátel dýmek“, kteří se sdružovali kolem osoby Terenzia Cecchiniho. Tito přátelé dýmek si dali nemalý cíl. Totiž zvýšit prestiž italských dýmek, které v 60. letech 20. století neustále ztrácely svoji pozici na úkor ručně dělaných dýmek z Dánska. Všichni tito přátelé dýmek byli vážení obchodníci, úspěšní ve svých oborech. Žádný však neměl zkušenosti s vlastní výrobou dýmek. Tito přátelé italských dýmek si zvolili za prezidenta Terenzia Cecchiniho a našli mu vhodného dýmkařského experta, kterým nebyl nikdo jiný než Giancarlo Guidi.
V té době byl Guidi úplně neznámý student designu a pro své potěšení si vyráběl dýmky. A protože po studiích nemohl najít ve svém oboru práci, tak se rozhodl vrhnout svůj talent právě do výroby dýmek. Cecchini byl odpovědný za management a Guidi za výrobu. Roku 1972 vznikla dílna v Pesaru a výroba dýmek začala. Od té chvíle bude Mastro de Paja základnou prvotřídního italského dýmkařství. Dnes ji nazýváme pesarskou dýmkařskou školou. Pesaro, potažmo Mastro de Paja dalo vzniknout výborným dýmkám jako Il Ceppo, Ser Jacopo, Don Carlos, Rinaldo nebo L´Anatra. A Giancarlo Guidi se stal pěstounem pro všechny začínající dýmkaře.
Guidi se vrhl na výrobu dýmek s velkým zápalem. Experimentoval s tvary, pracoval na permanentním zdokonalení tvarů a dýmek. Pracoval u něj Bruno Sordini (nyní Don Carlos) i bratři ze Sicílie Elio a Guido Rinaldo. Guidi hledal vhodného distributora pro mladou a vznikající značku dýmek a tak oslovil rodinou firmu Lubinski. Od roku 1976 tedy firma Lubinski distribuovala značku Mastro de Paja. Dýmky značky Mastro de Paja se neustále zdokonalovaly a jejich popularita rostla den ode dne. Brzy se dýmky se znamením slunce staly důležitou součástí portfolia obchodní firmy Lubinski. Oboustranná spolupráce Guidiho a Lubinského trvala čtyři roky. Po čtyřletém období vedl Guidi firmu Mastro de Paja svojí vlastní cestou.
Ačkoli se značce Mastro de Paja podařilo prosadit i v mezinárodním měřítku a stávala se uznávanou mezi dýmkaři nejen v Itálii, firma nevykazovala tak rychlý zisk, které si konsorcium přálo. Od roku 1980 začaly ve firmě neshody mezi Cecchinim a Guidim ohledně dalšího směřování celé firmy. Guidi chtěl své místo na slunci vydobýt pomocí tvrdé a poctivé práce, jehož výsledkem budou vysoce kvalitní dýmky. Nechtěl vyrábět průmyslově, pouze pro rychlý výdělek a profit, jak tomu chtěl Cecchini. Konsorcium neboli přátelé dýmek se nepostavili dostatečně za Guidiho, protože byli znechuceni malým profitem, který z výroby dýmek až dosud měli.
Mezi tím se Guidi svou tvrdou prací a uměním prosadil mezi dýmkaři v celé Evropě a jeho dýmky se staly velmi žádaným artiklem. A tak založil roku 1982 svou vlastní výrobu dýmek pod názvem Ser Jacopo dalla Gemma. Guidiho základním mottem je latinská fráze: „Per Aspera ad Astra“ , které najdeme vyraženo na každé dýmce Ser Jacopo. Tento latinský termín bychom mohli volně přeložit jako „Skrz usilovnou práci až ke hvězdám(úspěchu)“. A přesně to vystihuje postoj Guidiho ve vztahu k jeho vlastnoručně vyrobeným dýmkám. Mít dobrý pocit z dobře a kvalitně odvedené práce. Výrobců dýmek je mnoho, ale opravdových dýmkařských mistrů je zoufale málo. A Guidi je opravdový dýmkařský mistr, který nepochybně pozvedl úroveň italského dýmkařství.
Ale vraťme se zpět k firmě Mastro de Paja.
Koncem roku 1983 se přátelé dýmek stáhli a zůstal pouze Terenzio Cecchini jako jediný majitel Mastro de Paja hledající pomoc pro topící se firmu. Našel mladého talentovaného muže jménem Alberto Montini. Montini začal vést firmu Mastro de Paja od roku 1985 a s ním nastupuje do firmy nový svěží vítr a nová éra pro dýmky Mastro de Paja.
Nejprve Montini uklidnil situaci ve firmě, naklonil si zkušené dýmkaře a zaměřil se na kvalitu dýmek. Už neměla přednost kvantita, ale především kvalita. A tak se snažil navázat na to, co bylo přerušeno odchodem Guidiho a Sordiniho. Montini nastolil řád, ale také každému ve firmě dal pocítit, že je jeho rodina, za kterou pevně stojí. Montini také znovu vybudoval dobré jméno dýmek Mastro de Paja po celé Evropě. Cecchini se po určité době stáhl do ústraní a Montini se od roku 1995 stal jediným majitelem firmy Mastro de Paja. Dnes se po Montinim jmenuje druhá řada dýmek z dílny Mastro de Paja. V současnosti najdeme dýmky Mastro de Paja nejen v USA, ale prakticky ve všech zemích Evropy, včetně České republiky. Oblíbené jsou tyto italské dýmky i v Japonsku. Montini je především dobrý obchodník. Rozšířil také portfolio nabízených věcí o kuřácké příslušenství, stojánky, humidory či dýmkařské skříně.
Dýmky Mastro de Paja vychází ze školy, kterou nastavil Giancarlo Guidi. Dýmky Mastro de Paja mají neoklasický nádech ovlivněný pesarskou dýmkařskou školou. Ručně dělané originály mají z osmdesáti procent korsický briar, ale některé kousky jsou vyrobeny z briaru z Kalábrie a Toskánska. Dýmky Mastro de Paja jsou označeny velkým stříbrným sluncem na náustku. Nejlepší modely mají až tři stříbrná slunce na náustku. Nejlepší dýmky se prodávají pod názvy Unique či Fiammata.
Nutno říci, že největší slávy dosáhla firma Mastro de Paja pod vedením Giancarla Guidiho. Ale i dnes nabízí kvalitní dýmky za přiměřenou cenu. Každopádně jsou to dýmky vyrobené v oblasti města Pesaro, a tam se rodí nejeden dýmkařský mistr.
Dýmky Mastro de Paja jsou chráněny slunečním znamením a slunce potřebuje nejeden pravověrný dýmkař. A italští přátelé dýmek? Ti jsou také nadmíru spokojeni. Italské dýmkařství hrdě bojuje s dýmkařstvím dánským. A které je to lepší?
Text: Michaela Koláčková
Foto: Rostislav Čuřík